Chrome w wersji 101 właśnie dociera do użytkowników. Wśród wielu zmian znajduje się jedna, dosyć istotna. Zmiana o której mowa nie będzie dostrzegalna gołym okiem. Google pracuje nad porzuceniem ciasteczek i profilowaniem użytkownika za pomocą innych mechanizmów. Poprzedni pomysł – FloC – ze względu na ogrom negatywnych opinii został porzucony.

Nowy pomysł to Tematy (z ang. Topics). Chrome ma kolekcjonować zainteresowania użytkownika. Na tej podstawie będzie przypisywany do niego na okres tygodnia jeden główny temat. Strony internetowe odwiedzane w tym czasie uzyskiwać będą informację o tym temacie. Maksymalnie uzyskają dane na temat trzech tematów, gdyż po tym  okresie (21 dni) dane będą usuwane z przeglądarki. Nie będą także wysyłane na serwery producenta przeglądarki.

FLEDGE (First Locally-Executed Decision over Groups Experiment) – to kolejna technologia, której nie będzie widać. Pod tą nazwą kryje się algorytm przetwarzający lokalnie dane użytkownika, bez wysyłania ich na serwery Google. Mechanizm będzie wykorzystywany dla powierzchni reklamowych w internecie gdzie przewidziane będą komercyjne materiały m.in. od Google.

Powyższe nowości zostaną w pełni wdrożone zapewne za kilka miesięcy, a ich wcześniejsza implementacja pozwoli na przetestowanie i ewentualne poprawki. Jeśli prace potoczą się zgodnie z planem, nowe techniki profilowania zainteresowań użytkownika zobaczymy finalnie w wersji 104 przeglądarki Chrome. Przypominamy, że inni internetowi gracze (Mozilla, Meta) także opracowują i testują swoje pomysły mające zastąpić ciasteczka, o czym pisaliśmy we wcześniejszym artykule.